Ta²lenturen

Ta²lenturen op Maria Assumpta

Bij onze leerlingen van zowel 1A als 1B staan er wekelijks twee ta²lenturen op het programma.

In het eerste leerjaar A willen we via projectwerking

• Onze leerlingen vaardig maken in het “strategisch leren”: onze leerlingen leren zich Oriënteren op een taak, leren de taak Voorbereiden, voeren de taak Uit en Reflecteren over de taak (de zgn. OVUR-methode). Zo motiveren we de leerlingen om hun eigen leerproces in handen te nemen.
  • Inzetten op het verrijken van de woordenschat van onze leerlingen;
  • Doelgericht differentiëren: sommige leerlingen worden extra ondersteund waar nodig en tegelijk worden andere leerlingen extra uitgedaagd;
  • Inspelen op de uitdagingen van de toekomst;
  • De creativiteit van onze leerlingen stimuleren;
  • Inspelen op de studiekeuzeproces;
  • Inspelen op de onderwijsvernieuwing.

Volgende projecten worden in het eerste leerjaar A aangeboden:

• LIBRO”: focus op taal en grammatica
  • MEDIA”: focus op de moderne media
  •  “’t NAT”: focus op moderne ontwikkelingen binnen de wetenschap
  • 2cool4school”: focus op taalstructuur door middel van een heus taalbad Engels
  • Dramaqueens”: focus op woord en expressie

• Tijdens deze projecten werken we met co-teaching en is er dus telkens een tweede leraar in de klas aanwezig.

In het eerste leerjaar B komen volgende projecten aan bod:

• Een lekkere mond vol: De leerlingen leren alles over voeding, geen enkel onderwerp wordt uit de weg gegaan: gezonde, minder gezonde en zelfs exotische voeding.
  • sport en beweging”: In dit thema gaan we na hoe we calorieën uit het voorgaande thema kunnen verbranden en waarom bewegen zo belangrijk is voor ons lichaam.
  • 3,2,1,… Actie…” We verdiepen ons in de wereld van tekenfilms. We leren over de geschiedenis van animatie, bekijken de verschillende genres en produceren een eigen tekenfilm!
  • Poëzie: Hier leren we om  poëtischom te gaan met taal, in de wereld van gedichten… Een gedicht: wat is dat nu eigenlijk? Hoe is dat opgebouwd? Wat vinden we een mooi gedicht en tot slot: waar denk je aan wanneer je een gedicht leest.
  • EHBO: De leerlingen maken kennis over verzorging in het dagelijks leven: de huisapotheek, wondverzorging, verzorgingsproducten en EHBO.
  • Leesproject: Mijn superheld! Lezen kan ook fijn zijn!
  • Wonder: We nemen de leerlingen mee in de wondere wereld van René Magritte en maken ons eigen kunstwerk!