Katholieke dialoogschool

Assumpta, een katholieke dialoogschool 

Het Maria Assumptalyceum wil een katholieke dialoogschool zijn, een school die iedereen, met welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook, gastvrij verwelkomt. Wij nodigen daarbij leerlingen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit om samen aan ons onderwijsproject mee te werken. Wij halen, net als de stichter van Christelijke Scholen van Vorselaar, onze inspiratie uit het evangelie en de figuur Jezus Christus. 

  • Als school zijn wij ervan overtuigd dat kwaliteitsvol onderwijs meer betekent dan alleen een opleiding aanbieden. Wij willen onze leerlingen vormen tot vrije, competente en solidaire personen, die zin en betekenis vinden in leven en samenleven. Wij willen een school zijn die zorg draagt voor de unieke talenten van elke leerling. Dat is dan ook de baseline van onze school: Assumpta, waar talent groeit! In onze school klinken naast het Nederlands ook veel andere talen. Die meertaligheid vinden wij een meerwaarde en daarom zetten wij sterk in op grondige beheersing van het Nederlands en de vreemde talen. 
     
  • Als katholieke school zien wij de wereld tegelijk als een gave en opgave voor de mens, als een geschenk voor de mens die er zich verantwoordelijk voor weet. Dit kregen we immers van God mee. De christelijke naastenliefde is daarbij onze leidraad in het opvoeden, leven en samenleven met alle ‘schoolgenoten’. Dit maken wij concreet door onze voorkeurliefde voor de meest kwetsbaren in en buiten onze school. 
     
  • Vanuit dit mens- en wereldbeeld nodigen wij als een katholieke dialoogschool, in deze tijd van levensbeschouwelijke veelheid, iedereen uit om in dialoog met elkaar op zoek te gaan naar wat het betekent om mens én medemens te zijn. Door te spreken met en te luisteren naar mekaar leren we immers onze eigen identiteit te ontdekken, vorm te geven en te verdiepen. In dit gesprek brengen wij in woord en daad op eigentijds-tegendraadse wijze de christelijke stem binnen in het leven van de leerlingen. 

Op deze manier ‘school maken’ vergt een blijvende inzet van iedereen en biedt ruimte voor groei en verscheidenheid. Doorheen de dialoog verrijken wij onszelf, en vernieuwen we onze christelijke inspiratie in de actuele context. Wij willen een oefenplaats zijn voor een (samen)leven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil. Als wij kritisch-creatief leren omgaan met wat ‘eigen’ en wat ‘anders’ is, met wat verbindt en wat onderscheidt, dan kunnen we bijdragen aan een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving, waarin er (een) plaats is voor iedereen – een wereld waar ook God van droomt. 

 

 

 

 

 

Opvoedingsproject van de christelijke Scholen van Vorselaar 

Op het Maria Assumptalyceum staat het opvoedingsproject van de Onderwijsinrichting van de Zusters van de Christelijke Scholen van Vorselaar centraal. Dit opvoedingsproject is doordrongen van de spiritualiteit van Lodewijk Vincent Donche, de stichter van de congregatie: het verhaal van de Levende Jezus staat erin centraal en zijn omgang met anderen, vooral met de meest kwetsbare mensen in de samenleving, wordt erin tot voorbeeld gesteld. Volgens het Vorselaarse opvoedingsproject stoelt een goede opvoeding op zes pijlers: Een goede opvoeding 

  • Is gericht op het leven van concrete kinderen of jongeren,
  • Streeft naar een totale persoonsvorming,
  • Getuigt van een voorkeurliefde voor de zwaksten,
  • Steunt op persoonlijke relaties,
  • Betoont een bijzondere zorg voor geloofsopvoeding,
  • Haalt veel van haar kracht uit samenwerking en communio.