Visietekst ICT

Jongeren groeien op in een digitale wereld die in een razend tempo evolueert. Deze digitale (r)evolutie biedt heel wat voordelen en mogelijkheden. Evengoed moeten jongeren alert zijn voor een aantal valkuilen en gevaren. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen de kennis, vaardigheden en mentaliteit ontwikkelen die nodig zijn om bewust, kritisch en actief om te gaan met (digitale) media. 

ICT maakt ook deel uit van onze onderwijspraktijk en de manier waarop jongeren vandaag leren en studeren. Door digitale middelen doordacht in te zetten willen we het leerproces van al onze leerlingen te ondersteunen. We gebruiken digitale middelen als hefboom om zowel in de klas als thuis te innoveren, ondersteunen, differentiëren en motiveren. 

 

Innovatie 

Ook binnen de school- en leerwereld ontwikkelen de digitale mogelijkheden zich ontzettend snel. Dit biedt heel wat extra mogelijkheden voor de school, de leerkrachten én de leerlingen om het leren te faciliteren. 

Leerlingen groeien op in een digitale wereld. We maken hen klaar om de digitale toepassingen in hun professionele leven te integreren. Dat is meer dan enkel toepassen/gebruiken van wat er vandaag bestaat. We geven hun de vrijheid en de kansen om zelf op ontdekking te gaan en dingen uit te proberen. De digitale mogelijkheden die ze zo ontdekken zullen niet alleen hun leerproces op Assumpta ten goede komen; Deze digitale (media)wijsheid zullen ze ook in hun verdere leven kunnen gebruiken.  

Leerkrachten gebruiken de mogelijkheden van digitale technologieën om samen te werken met collega’s. Het faciliteert hen om kennis en ervaringen te delen en uit te wisselen en om samen pedagogische praktijken te vernieuwen. Digitale technologieën worden heel doelgericht ingezet, altijd in functie van het specifieke leerdoel. Onze leerkrachten beschikken over de nodige expertise om hun onderwijsmethodiek aan te passen aan de beschikbare middelen. Een inspirerende, coachende en onderlegde leerkracht zal dé voorwaarde blijven om tot goed onderwijs te komen. 

 

De school geeft haar leerkrachten de ruimte om digitale leermiddelen te ontdekken en zich te professionaliseren in het maken en toepassen ervan in hun lessen. We geven hun de ondersteuning om deze digitale omwenteling op eigen tempo en in alle veiligheid te integreren in hun lespraktijk. 

Door ICT te integreren in de schoolwerking, krijgt de school heel wat data en informatie. De school gebruikt deze informatie om haar beleid vorm te geven en waar nodig bij te sturen. Ook in de communicatie naar ouders en leerlingen grijpt de school de mogelijkheden die de digitale technologieën biedt. Vertaalprogramma’s kunnen bijvoorbeeld de ouderbetrokkenheid vergroten en bieden ouders ook meer mogelijkheden om het leerproces van hun kind op te volgen. 

 

Zinvolle ondersteuning 

Op Assumpta blijven we ervan overtuigd dat de leerkracht de motor is in het leerproces van elke leerling. We zetten digitale hulpmiddelen gericht in om iedereen (zoveel mogelijk) gelijke leerkansen te geven en de digitale kloof tussen leerlingen te verkleinen. Door de leerlingen te begeleiden in het ontdekken van en werken met de digitale technologieën, willen we dat ze hun leerproces nog meer in handen nemen en opgroeien tot zelfstandige en actieve leerlingen.  

Ook de leerkrachten kunnen rekenen op ondersteuning en begeleiding zodat digitale hulpmiddelen voor hen een evident extra hulpmiddel zijn dat ze gebruiken in hun lessen en begeleiding van hun leerlingen. 

 

Motivatie 

Onze leerlingen leren hun eigen leerproces in handen te nemen. Digitale technologieën kunnen hen helpen bij het vinden van een juiste studiemethode, bij het plannen of het samenwerken met andere leerlingen. Leerlingen gaan zelf op ontdekking om te vinden wat het best bij hen past.  

Onze leerkrachten begeleiden de leerlingen hierbij. Zij bieden gevarieerde lesmethodes aan, monitoren het leerproces en zetten digitale middelen in voor gerichte en positieve feedback. Door samen te werken met collega’s, kennis en ervaringen te delen en samen pedagogische praktijken te vernieuwen halen ze het beste uit elke leerling naar boven. 

 

Differentiatie 

Onze leerlingen zijn allemaal unieke individuen. We willen de talenten van elk van hen zoveel mogelijk ontplooien. Differentiëren en remediëren maken daarom essentieel deel uit van onze dagelijkse onderwijspraktijk. Digitale technologieën bieden ons extra mogelijkheden om tegemoet te komen aan de uiteenlopende leerbehoeften van leerlingen. Door deze doelgericht in te zetten, willen we hen in staat stellen om op hun eigen niveau en snelheid vooruitgang te boeken en hun individuele leertrajecten en doelstellingen te volgen. Door de toegankelijkheid/beschikbaarheid van digitale leermiddelen en -activiteiten voor alle leerlingen te waarborgen, kunnen we iedereen deze kansen bieden.