Zorgvisie

Het Maria Assumptalyceum streeft ernaar een school te zijn waar elke leerling en elk lid van het schoolteam zich goed voelt en zich volop kan ontwikkelen. We zetten prioritair in op leren en studeren en doen dit met een grote aandacht voor de totale ontwikkeling van onze leerlingen en ons schoolteam.  

We begeleiden jongeren in hun persoonlijke groei en leren hen omgaan met grenzen. Vanuit een geïntegreerd zorgbeleid zorgt het schoolteam er samen voor dat iedere leerling zich verbonden voelt met de school en dat dit voor hen een fijne, veilige en leerrijke plek is.   

Studeren en schoolloopbaan  

Onze leerlingbegeleiding vertrekt vanuit het zorgcontinuüm. Al onze leerlingen kunnen rekenen op een brede basiszorg en we zetten sterk in op een leeromgeving die aan de noden/onderwijsbehoeften van alle leerlingen tegemoetkomt. Elke leerkracht is leerlingbegeleider en vormt zo de spilfiguur in deze brede basiszorg. 

Wanneer deze brede basiszorg niet volstaat, krijgt de leerling verhoogde zorg. Ons zorgteam heeft hiervoor de nodige expertise en werkt indien nodig samen met externe partners. Zo streven we naar een optimale schoolloopbaan voor elke leerling. 

Mentale en fysieke gezondheid  

We willen onze leerlingen handvaten geven voor een goede fysieke en mentale gezondheid. Dat doen we in eerste instantie met preventieve acties en een positief en verbindend leer- en leefklimaat.  

Wanneer er extra ondersteuning nodig blijkt, dan gaan onze leerlingbegeleiders oplossingsgericht aan de slag met de leerling of de klas. Indien nodig zoeken we samen met het CLB en een uitgebreid netwerk aan externe onderwijs- en gezondheidspartners naar gepaste oplossingen.  

Verbinding  

We zetten ons in om een hartelijke en warme school te zijn waar leerlingen en het schoolteam, in al hun diversiteit, zich goed voelen en zichzelf kunnen en mogen zijn. Dit vraagt een sfeer van vertrouwen en openheid waarbij verbindende communicatie noodzakelijk is. 

Het is belangrijk dat leerlingen, ouders en schoolteam goed weten wat er van hen verwacht wordt en binnen welke grenzen de school werkt. We zorgen hierbij voor het nodige houvast met een heldere structuur met duidelijke afspraken en regels. 

Als leerlingen zich niet houden aan afspraken en regels, nemen wij de nodige maatregelen gericht op de ontplooiingskansen van de leerlingen. We zoeken in eerste instantie steeds naar maatregelen die de leerlingen motiveren om hun gedrag aan te passen.  

  

Teamwerk en engagement  

Zorg is een opdracht van én voor iedereen, waarbij we rekening houden met ieders draagkracht.  

De school biedt een goed uitgebouwde zorgstructuur aan met duidelijke procedures en een heldere communicatie. We durven onze eigen aanpak bevragen, evalueren en waar nodig bijsturen. Dat is de professionaliteit waar we voor staan. 

Het schoolteam kan rekenen op een goede aanvangsbegeleiding en coaching. Door in te zetten op professionalisering verhogen we de competenties van onze collega’s. In een positieve sfeer bouwen we samen aan een sterk en dynamisch team dat voor elkaar opkomt. 

Leerlingen en ouders zijn essentiële partners. We vragen van hen dan ook de verantwoordelijkheid om op een positieve, verbindende en constructieve manier met de school samen te werken. 

  sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.