Visie ‘Ouderbetrokkenheid’
Uit de visietekst: “Assumpta, waar talent groeit’
“Het Assumptalyceum verzekert inspirerend en veelzijdig onderwijs op hoog niveau en dit in ASO-, TSO- en BSO-richtingen…Tijdens dit proces betrekken we ook de ouders als waardevolle partners.”
Met partnerschap bedoelen we dat de school een samenwerking aangaat met ouders. Het gaat om een dynamiek tussen 3 actoren: de ouders, de school én de leerling als mondige partij. Met dit partnerschap willen we maximale ontwikkelingskansen creëren voor onze leerlingen op school. Niet alleen in het leren en ontwikkelen binnen onze schoolmuren, maar ook door samen te werken met de buurt en het netwerk waarin onze leerlingen én hun ouders zich bevinden.
Concreet betekent het o.a. dat we als school belang hechten aan een warm onthaal van onze ouders. Communicatie met ouders reikt verder dan functionaliteit en formaliteit. Bij formele activiteiten zoals infoavonden en oudercontacten zetten we in op informele gesprekken, die inhoudelijk verder reiken dan het meedelen van informatie. We laten ouders aan het woord over hun zoon of dochter. We bouwen aan een relatie die positief en constructief is en dat ook kan blijven, wanneer er tijdens de schoolloopbaan van de leerling struikelblokken komen. Bij formele communicatie over verwachtingen van de school en de gevraagde engagementen, bevragen we ouders over hun percepties en verwachtingen naar ons toe. Elkaar kennen is immers een cruciale stap in de vormgeving van partnerschap.
Bij mondelinge communicatie zoeken we naar contacttaal. We staan hierbij open voor andere talen dan het Nederlands. We hebben respect voor elkaars (ouders en leerkrachten) mogelijkheden en grenzen hierin. Het doel is steeds het in stand houden van een positieve relatie.
Bij schriftelijke en officiële communicatie staat het Nederlands voorop. (Hierbij aansluitend: we spraken in het verleden over brieven differentiëren (Frans/Engels toevoegen in de brief voor ouders die aangeven dat ze dit nodig hebben)) We zoeken naar media waarmee we ouders het meest efficiënt kunnen bereiken. We gebruiken Smartschool als voornaamste communicatiemiddel voor officiële brieven van de school en communicatie over resultaten van leerlingen. Reminders gebeuren via post-it in het agenda of via SMS (experimenteerfase?). Bij problemen met een leerlingen worden ouders telefonisch gecontacteerd.
Tijdens formele contacten (infoavond, oudercontact) zetten we in op differentiatie. De ouders van onze leerlingen zijn verschillend op vlak van kennis van ons onderwijssysteem, kennis over verwachtingen van de school, taal, voorgeschiedenis in de eigen onderwijsloopbaan, enzovoort. Net zoals in de krachtige leeromgeving op onze klasvloer, trachten we tegemoet te komen aan de noden van àl onze ouders, rekening houdend met de mogelijkheden van onze leerkrachten. (cfr. Hulptitu ingeschakelen)